alcoholprobleem
Nieuws

De kater komt later maar hij komt wel!

Soms is het gewoon even nodig, een avondje flink stappen. De sfeer zit er goed in en voor je het weet is dat ene drankje inmiddels als verviervoudigd. Je voelt je heerlijk en kan de hele wereld aan, dit feestje mag van jouw nog wel even doorgaan. Als het feestje rond een uur of 04.00 dan helaas toch een beetje op zijn einde loopt spring je op de fiets om huiswaarts te gaan. Wonder boven wonder komt je veilig thuis en beland je netjes omgekleed en wel in je bed. So far, so good. Tot je de volgende ochtend wakker wordt… Hallo kater!

De welbekende kater

We hebben hem allemaal wel eens mogen verwelkomen, de kater. Een bonkend hoofdje, droge mond, duizelig en met enige regelmaat een misselijkheidsvlaag. Als jij het een avondje flink op een drinken zet dan ontkom je er de volgende dag waarschijnlijk niet aan. Misschien is het een kleintje, misschien is het een iets grotere maar hoe dan ook de kater komt altijd. Hoe je het namelijk ook wendt of keert, alcohol en jouw lichaam zijn niet helemaal goede vrienden. Alcohol onttrekt behoorlijk wat vocht uit je lichaam waardoor je de volgende dag dus een behoorlijke vochttekort hebt. Het gevolg? Een kater. Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen om de kater wat te verminderen.

Tips tegen de kater

We benoemden het net al even maar de grootste oorzaak van een kater is vochttekort. Probeer voordat je gaat slapen je vocht weer een beetje op peil te brengen door een paar glazen water te drinken. Doe dit overigens niet op een lege maag wat grote kans dat de misselijkheid dan de overhand neemt. Een vette hap kan trouwens ook helpen om een kater te verminderen. Het eten absorbeert een gedeelte van de alcohol waardoor dit gedeelte zich dus niet kan bemoeien met jouw vochtgehalte. Vitamine C schijnt trouwens ook goed te werken omdat dit de alcohol afbreekt. Dus heb je nog wat fruit liggen in huis, maakt een heerlijke vitamine ontbijtje voor jezelf. Daarnaast is jouw lichaam verder de enige die de alcohol op kan ruimen. Dus een lange nacht maken en een rustig brakdagje doen vaak al wonderen.

Een avondje flink stappen op kan op zich helemaal geen kwaad. Let er alleen wel op dat dit niet elke week gebeurt. Of sterker nog, meer dan een keer in de week. Heb jij op een gegeven moment het gevoel dat je helemaal niet meer zonder alcohol kan? Dan kan een alcoholprobleem op de loer liggen. Blijf hier nooit meer rondlopen maar vraag hulp aan je huisarts of andere deskundigen.

Geef een reactie