Nieuws

Deze thuiswerk outfits kochten we massaal

Het voorbije jaar zaten we met z’n allen op een corona-rollercoaster. Dat weerspiegelde zich ook in ons koopgedrag. Thuiswerken in loungewear werd een gewoonte, er ontstond zelfs een hashtag #ondernemeninpyjama op Instagram.

Kocht jij minder mooie kledij aangezien je niet uit eten mocht? En droeg jij ook nog enkel loungewear pants of joggingbroeken tijdens digitale meetings? Ons onderzoek wees uit dat je zeker niet alleen bent. 

Nieuwe favoriete outfit: loungewear

We konden er haast niet naast kijken: op elke webshop was de categorie ‘loungewear’ plots prominent aanwezig. Naast de felbegeerde joggingbroek wilden de meesten wel eens iets anders (lees: meer fashionable). En zo ontstond loungewear met bredere, floaty broeken met een elastiek, zachte sweaters in alle kleuren, stijlvolle hoodies en gebreide loungesets van diverse merken. Comfort first was ons motto en alles wat knus, zacht en comfortabel was, vulde stilaan onze kleerkasten. De favorieten? Hoodies, gebreide truien, joggingbroeken, lounge broeken, sport bh’s en leggings. Uit onderzoek van verkoopcijfers bleek een gemiddelde groei van 349% voor hoodies en 274% voor joggingbroeken. 

Met de zomer op komst lijkt deze trend zich verder te zetten met linnen blouses, high waist brede broeken, comfortabele sandalen in neutrale kleuren zoals beige, wit en camel, met hinten van geel, lichtgroen en roze. Dat zien we niet alleen aan de groeiende verkoopcijfers, maar ook de modestijlen voor 2021 die we op diverse blogs zien terugkomen wijzen allemaal in de richting van comfortabele casual wear.

Less was more

Wat werd er minder verkocht in 2020? Onze formele werk-outfits kregen uiteraard een stootje. Onderzoek toonde een daling van 47% aan in de verkoop van blazers. Ook kochten we minder blouses, blazers, regenjassen en anoraks. Bij anoraks was zelfs een daling van 62%. Want waarom zou je ook in de regen gaan fietsen als je van thuis uit werkt en je gezellig in je joggingbroek kan blijven zitten? De grappigste uitspringer zijn de voorgevormde bh’s: hier zagen we een daling in verkoop van 54% ten opzichte van 2019. Niet zo raar als je er over nadenkt, want wat is het eerste wat je uittrekt als je thuiskomt? Exact. Geen gedoe met uitstekende beugels en een geïrriteerde huid voor wie thuis werkt. Comfort kwam op de eerste plaats.

Zeggen we de loungewear vaarwel na corona?

Nu we een heel jaar in comfortabele kledij hebben doorgebracht, lijkt het haast ondenkbaar dat we ons opnieuw in maatpakken en hoge hakken wurmen. Vinden we de weg terug naar leren kokerrokken en dameskostuums, of ruilen we binnenkort allemaal onze casual chique blazer voor luxe loungewear op kantoor? Het antwoord zal waarschijnlijk ergens in het midden liggen. Sommigen zeggen dat we een nieuwe roaring twenties tegemoet gaan, waarin we eindelijk weer onze meest flamboyante kleding tevoorschijn halen. Anderen geloven dan weer dat we, nu we geproefd hebben van het ultieme comfort, ervoor zullen zorgen dat kleding zowel stijlvol als comfortabel is. Denk maar aan losse broeken met elastiek, kledingstukken vervaardigd uit zachte materialen en bralettes in plaats van bh’s met beugel. *Glamour with a touch of comfort* is het nieuwe motto. Wat wordt jouw favoriete post-corona outfit?

Geef een reactie